Flatljus

En webblogg av David Elmfeldt kring fotosidan.se, foto, community och annat mys.

Mindre nätverkande i sociala medier?

Jag trendspanar och märker att fler och fler rensar bland sina "vänner" på Facebook.  De som rensar har blivit trötta på att "berätta" saker för folk som egentligen inte är vänner (utan flyktiga bekanta, bekantas bekanta etc) eller vänner som aldrig skriver något tillbaka. Jag märker också att folk tappat nyhetens behag med att uppdatera med vad man gör hela tiden. En annan spaning är att det kan vara svårt för en egenföretagare (tex fotograf) att bestämma vilka kanal som skall vara till för kunderna? Är det Twitter? Är det Facebook? Är det bloggen? Är det LinkedIn?

Själv har jag bestämt mig för att mitt personliga facebook-konot skall vara för de närmaste och rensade hårt häromdagen. Där skall jag kunna uppdatera med personliga saker. På LinkedIn kommer jag hänvisa kontakter genom arbetslivet. Och sen kommer Fotosidan och Imagedesk att ha företagssidor som man kan gilla och vi kan gilla andra.

Vad detta kan innebära för Fotosidan har jag inte listat ut, men det gäller att ligga i framkant som ansvarig för en community som tangerar ett socialt media.

Added 2010-09-29 07:50 | Read 4371 times. | Permalink
Intressant fråga som jag "jobbat" med från 1985! :)
Vad för "kanal" är viktig för mig själv, eller företaget!
Och det viktiga är nog att man ständigt funderar på det här! ;)

Vad gäller Fotosidan, så har jag hittat en mängd fördelar (för mig)
Men visst finns det icke fördelar (för mig)
Men dom bryr jag mig inte om! :)
/B
Svar från David Elmfeldt 2010-09-29 10:05
:)

Facebook har ju väldigt bra fördelar för ett företag måste man inse. Vi har precis dödat vår Fotosidangrupp där och gjort om den till Sida. Då kan man enkelt "gilla den" och få vår info. Och så kommer vi integrera listan med folk som gillar Fotosidan på flera av sidorna här.
Jag ser att de sociala kontaktytorna på internet blir mer integrerat mellan privat-, fritids- och yrkesliv.

Det gäller att hålla tungan rätt i mun, med tanke på hur familj, vänner och potentiella arbetsgivare blandas över de olika kontaktytorna. Att t ex inte lägga ut för mycket som kan få en själv i dåliga dagar. Så länge man styr vad som kan ses på de olika ställena, så tycker jag att det är lugnt.

Jag använder Facebook som en kombinerad kontaktyta för familj, vänner och för mitt intresse för fotografering. Får nästan uteslutande mest fotouppdrag via Facebook, tack vare vänner och vänners vänner. Min FS-blogg är renodlad kontaktyta/kanal för mitt fotograferings- och fotografiintresse. FS-portfolio är riktad till potientiella personer som kan föra mig framåt i mitt intresse.
Svar från David Elmfeldt 2010-09-29 10:09
Låter som ett bra upplägg, och framförallt att du har en tydlig plan för det hela. En möjlig justering är ju att du skapar en Facebook-Sida för fotograferandet och kan då kanske låta den personliga FB profilen bli ännu mer personlig.
Intressanta spaningar. Själv har jag inte varit med på fb så värst länge, så jag har inte märkt nån större förändring. Men det kan nog stämma så som du beskriver det.

Lite så som Rei beskriver det, att det gäller att hålla tungan rätt i mun. Och då kanske det är bra om man inte har allt för många "vänner."



(now shown)

To avoid getting spam and other kind of trash comments, please enter the control code below.
« enter the number ninetyseven as digits in this field