Flatljus
Bra kundservice
Ibland blir man förvånad över firmors kundservice. Jag har två stycken Iomega hårddiskar som backup och lagring av bilder. Den ena är en spegling av den andra. Känns ganska säkert.
Under våren så började de dock bli kinkiga och gav ifrån sig märkliga tickande ljud. Men så kom de igång igen. Detta gav mig en varningssignal att säkerställa att replikeringen mot min stora NAS verkligen rullade på. Och det gjorde den. Innan sommaren slutade den ena disken att svara helt (gick inte att starta den), och nu efter semestern var det samma med den andra. Jag var ganska cool för jag trodde att det var nätaggregatet som pajjat på dem. I veckan så köpte jag en ny sådan, men tyvärr visade det sig att det inte hjälpte. Suck.
Kollade på Dustin hur lång garanti produkterna hade. 1 år visade det sig. Kollade kvittot och de hade såklart gått 18 månader. Suckade ännu mer.
Dagen efter trillade dock Jonas Valtersson in på kontoret (han har skrivit en artikel som heter Bildakuten till nästa nummer av Fotosidan Magasin). Vi tog en kaffe och snackade lite. Sen pekade han på diskarna och sa - "har du haft problem med dem?". "Mm. det är helt döda, men garantin har gått ut så jag är lite bitter", sa jag.
Jonas berättar att han haft exakt samma diskar och också haft fel, och berättade att det var bara att logga in på iomega.com, klicka Support, skriva in serienumret och se om det trots allt inte var garanti kvar. Sagt och gjort. Det visade sig att disken hade garanti kvar. Klickade på 1-to-1 support (live chatt). Efter 46 sek så fick jag prata med Luc i Belgien som snabbt konstaterade att de kunde byta och skicka nya diskar. Han fixade även gratis frakt ner. Så tre minuter senare var allt löst.
Så diskarna har nu enligt UPS landat i Belgien och nu skall jag logga på mitt konto på Iomega där jag kan följa statusen på mitt ärende. Föredömligt.
(enda smolket är att dataförlust inte täcks av garantin. I mitt fall var det dock inga problem).
I dessa tider där digitalt media är vanligast och vi sparar mer och mer på våra datorer behöver vi en säker produkt. Det bästa sättet än idag är fortfarande att framkalla och spara sina bilder på papperskopior. Men jag tror inte att någon går och framkallar exempelvis 50.000 bilder som ligger på hårddisken, eller??
//Mvh Markus
Och det är där hela min osäkerhet med det digitala ligger, den "säkra" bildlagringen...!??
Visst är det bra med fin service, helt klart, men vad betyder det när kanske hela arkivet är borta..!?
/B